Het uitvoeren van werkzaamheden op en rond het spoor is specialistisch werk. Spoorkraanmachinist Peter Overdijk beschikt over de juiste ervaring en vertelt over zijn werk, dat hij voornamelijk ’s nachts uitvoert.

Naast ervaring is ook het juiste materieel een belangrijke voorwaarde om dit werk goed te kunnen uitvoeren. Om die reden ontwerpen wij onze machines zelf. Zo zorgen we ervoor dat ze toegespitst zijn om specifieke taken uit te voeren en minimaliseren we risico’s. Overdijk: “Voor onderhoud langs het spoor gebruik ik een speciale spoorgebonden graafmachine. Deze heeft verschillende opzetstukken die ik kan omwisselen voor alle verschillende werkzaamheden die ik doe.”

Ons depot in Wateringen beschikt over tal van innovatieve werktuigen. Elk werktuig is CCVT-gecertificeerd en inzetbaar op de sporen van HTM, RET, RTU, GVB en Prorail.

24/7 bereikbaar

Werkzaamheden op en rond het spoor hebben impact op gebruikers en omwonenden. Om hinder te voorkomen en te beperken zijn we 24 uur per dag, 365 dagen per jaar te bereiken en flexibel inzetbaar. Overdijk: “Ik doe mijn werk voornamelijk ‘s nachts. Op dat moment rijdt er geen tram of metro, waardoor ik het werk zonder hinder kan uitvoeren. Dat is voor beide partijen gunstig. En bovendien ben ik thuis als de kinderen uit school komen!”

Breed inzetbaar

Overdijk en zijn collega’s zijn inzetbaar voor een breed scala aan werkzaamheden, denk aan:

  • Onderhoud aan tramrails;
  • Spoorballast verwijderen, recyclen en leveren;
  • Verhardingen en beschoeiingen aanbrengen;
  • Groenonderhoud op en om het spoor;
  • Gladheidsbestrijding in winterse periodes.